پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182845
بيکاران شغل خود را از کجا طلب کنند؟
تاریخ انتشار : 1394/06/16 10:34:09
نمایش : 1344
در حالي کاهش رشد اقتصادي، رکود، تورم و افزايش بي رويه واردات دست به دست هم داده و بيکاري را افزايش داده است، هيچ نهاد يا سازماني مسئوليت ايجاد اشتغال را نمي پذيرد. به راستي بيکاران کجا دنبال شغل باشند؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در حالي اشتغال دغدغه اصلي کشور است که هنوز متولي اين امر به درستي مشخص نيست. علي ربيعي، وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعي به عنوان سکان دار اين وزارت خانه اشتغال را موضوعي فرا دستگاهي مي‌داند و معتقد است که براي ايجاد اشتغال همه دستگاه‌ها بايد مشارکت کنند. در حالي ربيعي خود را مسئول بيکاري نمي داند که آمار مربوط به اشتغال را ارائه مي دهد.


عليرضا حيدري، کارشناس بازار کار درباره اين اعتقاد مي‌گويد:به هيچوجه وزارت کار مسئول ايجاد اشتغال نيست و امر اشتغال فرادستگاهي است. به واقع مي توان گفت که اشتغال محصول سرمايه گذاري (سيستم بانکي)،جلوگيري از واردات بي رويه (وزارت بازرگاني)و اتخاذ سياست هاي درست مالياتي(وزارت امور اقتصادي و دارايي) است. بنابراين وقتي اين موارد دچار مشکل شود بالطبع اشتغال هم صدمه مي بيند.


کارشناس حوزه کار معتقد است: اگر اين وزارتخانه اطلاعات بازار کار را جمع آوري و رصد نکند براستي چه دستگاه ديگري بايد اين مهم را انجام دهد.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ماههاي اخير به دليل اينکه وزارت رفاه اجتماعي نيز است، مسئوليت حذف افراد پردرآمد را از دريافت يارانه عهده دار شده است. آيا اگر اين وزارتخانه که مسئوليت رفاه اجتماعي را برعهده دارد نتواند براي منابعي که از حذف افراد پردرآمد حاصل مي شود، برنامه ريزي کند کدام نهاد ديگر بايد اين مهم را برعهده گيرد؟


حسن طايي،‌معاون اشتغال ربيعي درباره متولي اشتغال معتقد است: چه گفته شود متولي کار در کشور هستيم و چه گفته نشود، وزارتخانه نامش با کار همراه است، به عبارت ديگر اين وزارتخانه به مثابه کانون هماهنگي براي سياستگذاري در حوزه اشتغال و کارآفريني است.


طائي با بيان اينکه هيچ يک از ابزارهايي که کار ايجاد مي‌کند، دست وزارت کار نيست، تأکيد کرد: در وزارت کار مي‌توان نشست‌ها و هماهنگي‌هايي پيرامون چگونگي تأمين مالي کسب و کارهاي خانگي، خرد، کوچک، متوسط و بزرگ انجام داد؛ از طرفي هم با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارتباطاتي ايجاد شده که منجر به مهارت‌آموزي دانش‌آموختگان دانشگاهي شود.


کوروش پرند، معاون وزير کار همچنين با تأکيد بر نقش سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در ايجاد اشتغال بيان داشت: اين سازمان متولي اشتغال نيست اما همه دستگاه ها بايد براي ايجاد اشتغال نقش خود را ايفا کنند و مربيان اين سازمان نيز براي توانمندسازي نيروي انساني و ورود آنها به بازار کار نقش مهمي دارند.


اما مسئله اينجاست که اکنون با معضل بيکاري ميليوني در جامعه روبرو هستيم و روز به روز اين معضل در حال تشديد است. چرا که متولي امر در اين زمينه مشخص نيست.


نبود متولي امر اشتغال تا جايي کشيده شد که رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير با هيئت دولت فرمودند."آقاي ربيعي که هميشه ميگويد مسئله‌ي اشتغال و مانند اينها به عهده‌ي من اصلاً نيست و خودشان را خلاص مي‌کنند ولي بالاخره يکي از بخش‌ها، يا شما يا سازمان برنامه [مسئول‌] است؛ البتّه وزارت اقتصاد هم به يک معنا در بعضي از جاها واقعاً مسئول است ".

 
مرجع : تسنيم

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html